بازی باز 25 آبان 1401 کاربر تلویزیون المهدی 2.46k بازدید در سال ۱۴۰۰ با کلی هم فکری و جلسه در مقطع متوسطه اول، رسیدیم به طرح بازی باز با این طرح ،دانش آموزان انواع بازی های فکری (گروهی) رو در مدرسه انجام میدن و هربار با چالش های متفاوتی روبرو میشن معرفی طرح بازی باز،طرحی است برپایه انواع بورد گیم ها و بازی های فکری. هدف ظاهری این طرح که جزء اهداف اصلی طرح هم میباشد،ارائه و آشنایی بچه ها با انواع بازی های فکری میباشد. اهداف مهم دیگری مثل ارتباط جمعی، فعالیت های مهارتی و ارتباطی و فعالیت های فرهنگی و تحصیلی و… در این طرح وجود دارد که بچه ها به صورت غیرمستقیم به سمت این اهداف سوق داده میشوند. این فعالیت ها که از پیش توسط مجریان طرح ، متناسب با محیط فعالیت و هدف آن ها طراحی میشود، در طول طرح در کنار انجام بازی ها پیگیری میشود و نتایج آن به صورت محسوس مشاهده خواهد شد یکی دیگر از اهداف اصلی این طرح، فاصله گرفتن بچه ها از بازی های ویدیویی و روی آوردن به فعالیت ها و بازی های گروهی و در عین حال کسب مهارت ها و ارتقای استعداد آن ها میباشد. این طرح به صورت بالقوه میتواند جایگزین مناسبی برای بازی های کاذب و بدون محتوا و دستاورد باشد این طرح در راستای یکی از اهداف خود که فعالیت گروهی میباشد، جایگزین مناسبی برای گیم نت و کافه بازی ها میباشد که پیش تر بچه ها برای دور هم بازی کردن آن را انتخاب میکردند این طرح دارای توانایی بالایی جهت جذب و رشد و ارتقای جامعه هدف میباشد و به خودی خود بستر مناسب برای انجام فعالیت های جانبی در کنار بازی و سرگرمی سالم است نمونه کارت عضویت در طرح بازی باز اهداف الف) تشویق بچه ها به فعالیت های جمعی ب) تشویق بچه ها به فعالیت ها فرهنگی، تحصیلی، قرآنی و مهارتی پ) ارائه بازی های مناسب و توانایی زا به بچه ها ت) قوی شدن ارتباط بین بچه ها و خانواده ث) کم رنگ شدن نقش موبایل، کنسول بازی، گیم نت و فضای مجازی برای بچه ها ج) تخلیه انرژی بچه ها و از بین رفتن آسیب ها و ناهنجاری های جمعی و اجتماعی چ) ایجاد فرهنگ هزینه کردن برای بازی و سرگرمی در خانواده ها ح) اهمیت دادن به نوع بازی و سرگرمی بچه ها از طرف خانواده ها خ) بالا رفتن توانایی بچه ها در زمینه های مختلف و کشف استعداد های خاموش د) اثرگذاری و آموزش از طریق بازی های مختلف سایر اهداف و فعالیت های موثر طرح با نظر هیئت نظارت و اتاق فکر طرح تعیین و در طرح اجرا میگردد نیاز در جامعه امروزی که کسب مهارت و اجرای اهداف تربیتی، با روش های قدیمی کارساز نیست، مبحث بازی ها و آموزش به همراه بازی، جایگاه ویژه ای پیدا میکند. بازی ها با توجه به پتانسیل ها و جذابیت بالایی که دارند میتوانند یاری رسان مناسبی در امور تعلیم و تربیت باشند این طرح با توجه به انعطاف بالایی که دارد میتواند به طور کامل این قابلیت را به مجریان بدهد که بتوانند مسیر خود را با توجه به اهداف تربیتی و آموزشی که در پیش دارند، راحت تر و جذاب تر نمایند و به صورت غیر مستقیم و ناخودآگاه بر جامعه هدف اثر بگذارند هرچند که اگر میزان جذابیت بازی ها و فعالیت های طرح کنترل نشود میتواند آسیب زا باشد و افراد را از سایر فعالیت های سخت و کلاسیک دور نماید اما میتوان با یک برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب این امر را مدیریت کرد